September 10, 2018

Please reload

Recent Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Featured Posts

Preconceptii despre inovatie in Romania

October 22, 2016

"Nu se inoveaza domne’ in companiile din Romania!" - este un comentariu pe care l-am auzit de multe ori atunci cand spun ca sunt consultant de inovatie. Inovatia este adesea asociata in Romania fie cu branduri de renume, ca de exemplu Tesla, Apple sau Google, fie cu Institutul de la Magurele sau pentru nostalgici, cu Gerovital :-)

 

Atentia mediatica excesiva data acestor branduri precum si numarul mare de speakeri internationali si traineri straini adusi in Romania sa vorbeasca despre inovatie a creat din pacate aceasta imagine mai degraba exotica. Multi cred ca inovatia este o activitate accesibila celor putini, care au bani sa aduca know-how de afara si care pot sustine financiar o munca de cercetare si dezvoltare (R&D) intensa.

Am facut un top al preconceptiilor despre inovatie pe care le-am dezbatut in ultima vreme:

 

1) In Romania nu se poate face inovatie

 

Din fericire exista cateva surse de informatii credibile din care se poate argumenta un raspuns. Da, este adevarat, Romania este doar pe locul 48 din 128 de tari din lume in ceea ce priveste capacitatea economiei pentru inovatie si pe ultimul loc in Uniunea Europeana, conform Global Innovation Index pentru 2016. Si da, Comisia Europeana ne-a plasat de asemenea pe o pozitie modesta intr-un top al tarilor din Europa privind inovatia.

 

Dar daca venim mai aproape si rasfoim raportul CEE R&D Corporate Survey publicat de Deloitte pentru 2016 o sa vedem ca dintre companiile din Romania care au participat la studiu, 37% au investit intre 1% si 5% din cifra lor de afaceri in activitati R&D iar 22% au investit peste 5% din cifra lor de afaceri. Si atunci cand au facut-o, majoritatea au fost de acord ca acest lucru s-a vazut in competitivitatea lor. Vestea cu adevarat buna este ca peste jumatate doresc (sa continue) sa investeasca si mai mult in R&D in urmatorii ani.

 

Imi este evident ca cifrele arata mai degraba un puls slab decat o activitate sanatoasa de inovatie in Romania. Tara noastra trebuie sa isi insuseasca o strategie clara in ceea priveste stimularea si incurajarea inovatiei. Insa lucruri se intampla! Claudiu Vrinceanu, Secretar de Stat la Ministerul Economiei a povestit pe blogul sau despre cateva obiective ambitioase pentru Romania in 2020: 20% din IMM-uri sa livreze produse si servicii inovatoare si cheltuielile pentru R&D sa ajunga la 1% din PIB. Sunt mentionate stimulente fiscale, crearea de fonduri de garantare sau revizuirea curiculei de educatie pentru includerea disciplinelor necesare activitatilor R&D si de creatie.

 

Toate aceste masuri din partea statului sunt binevenite. Insa guvernul nu va munci in locul nostru. Si nici nu trebuie sa asteptam titluri in ziare de tipul “Romania Inovatoare” ca sa ne apucam de treaba.

 

Inovatia a fost de la inceputul omenirii un rezultat al luptei pentru supravietuire. Am avut nevoie sa ne incalzim - am invatat sa lucram cu focul. Am avut nevoie sa mutam lucruri - am inventat roata. In multe sensuri, va trebui sa continuam sa cream tot pentru a supravietui.

 

Cum sa ramanem relevanti pentru clienti? Cum sa ne pastram business-ul in Romania? Cum sa ne retinem oamenii? Daca nu ne punem singuri astfel de intrebari si le vor pune altii, cu siguranta. Si noi vom continua sa ne plangem de mila si sa visam la ziua in care o printesa din Silicon Valley va cobori de pe calul ei alb in Romania si va atinge cu bagheta magica si companiile noastre.

 

2) Numai companiile din tech mai fac inovatie

 

Cand ceva cu totul nou a fost creat pentru prima data, vorbim de o inventie. Inovatia nu este acelasi lucru cu inventia. Inovatia presupune pe langa conceptul de nou, o identificare clara a unei nevoi in piata si un model de business viabil. Lumea este plina de rafturi cu brevete de inventie prafuite, in special din zona de tehnologie, de care majoritatea dintre noi nu a auzit niciodata.

Insa cu totii am fost luati prin surprindere de companii de tipul Uber sau Airbnb care au impresionat nu prin tehnologie, ci prin simplitatea, usurinta si eleganta cu care ne-au rezolvat o problema. Da, tehnologia face parte din produs si a incerca sa evitam tehnologia astazi este ca si cum ne-am intoarce la trimisul mesajelor prin porumbeii voiajori. Dar trebuie sa vedem tehnologia mai degraba ca un instrument si nu scop in sine.

 

Daca suntem in business-uri non-tech este timpul sa lasam la o parte comportamentul de Cenusareasa. Asteptarile si dorintele clientilor evolueaza in permanenta, oferindu-ne constant invitatii la inovatie. La fel si lista de probleme cu care ei se confrunta in viata lor de zi cu zi. Daca vom vorbi atent cu ei (si aici repet verbul "a vorbi", nu "a trimite chestionare seci"), vom gasi cu siguranta zone in care ceea ce stim noi sa facem le poate fi de ajutor.  Brandurile care ne surprind azi prin inovatie lucreaza cu aceeasi intrebare pe care ti-o poti pune si tu: cum pot eu sa fac viata clientului meu cu adevarat mai buna?

 

3) Iti trebuie foarte multi bani ca sa inovezi

 

Daca vrei sa iti deschizi un birou in Silicon Valley, sa aduci numai consultanti cu pedigree care au lucrat pentru Google sau Apple sau sa infiintezi un department intern de R&D sau inovatie, da – probabil ca va trebui sa cheltui nu multi, ci foarte multi bani!

Insa lucrurile pot fi facute si altfel. De fapt un raport publicat recent de Strategy& arata clar ca nu exista o corelatie directa intre bugetele de R&D cheltuite de companii si sucesul lor in inovatie.

Adesea ignoram sa ne uitam la resursele pe care le avem la indemana,  la angajatii din compania noastra, la clientii cu care interactionam in fiecare zi, la furnizorii nostri, la start-up-urile si companiile mici care nu trec niciodata de departamentul de cumparari, la studentii din laboratoarele reci ale universitatilor care ar da orice sa poata vorbi cu o companie din viata reala preocupata de aceleasi intrebari ca si ei.

 

Din experienta celor 13 ani de multinationala si prezenta in echipe de management si sedinte de board, cauza lipsei de inovatie astazi nu este neaparat lipsa ideilor, ci secventele scurte de viata in care functionam in business. Ca manageri primim mandate limitate si stim ca avem 2-3 ani in pozitia respectiva. La fiecare 3 luni raportam asiduu catre actionari cifre care sa arate ca ne meritam salariul. Prin urmare ne masuram si ne platim angajatii dupa obiective pe termen scurt astfel incat sa putem obtine aceste rezultate rapid. Intr-o astfel de lume, a cere unei manager sa isi asume riscul lansarii unui produs, despre care nu are nici o dovada ca va functiona, este echivalent cu o condamnare la moarte. Ca sa faci inovatie trebuie sa ai voie sa gresesti, sa inveti si sa o poti lua de la capat.

Banii nu reprezinta intotdeauna o bariera in inovatie. Ci propria cultura organizationala pe care doar tu, CEO sau manager, o poti influenta. Daca iti poti permite sa scoti din “productie” 5-10 oameni pentru macar 20 de zile intr-un an, carora sa le dai o misiune clara si un mandat ca pot gresi fara a isi pierde jobul si daca tu ca lider poti fi langa ei si ii vei sustine pe acest drum, poti face si tu inovatie.  

 

4. Angajatii nu sunt dornici sa inoveze pentru companie - daca au idei se fac antreprenori

 

Am primit acest comentariu chiar zilele trecute intr-un interviu pentru Ziarul Financiar. In viata mea anterioara consultantei am facut interviuri de angajare sau promovare cu sute de oameni.  Antreprenoriatul, desi o tinta atragatoare si plina de promisiuni pentru unii, este un drum anevoios, presarat cu multe sacrificii emotionale, financiare si personale pe care multi nu doresc sa le faca.  Pe de alta parte, este in natura noastra umana sa cream, sa contribuim, sa lasam lucruri in urma noastra. Daca facem loc si acordam timpul necesar in agenda angajatilor, ii ajutam cu un proces prin care sa inteleaga cum sa aduca ideile la viata in companie si daca cultivam o cultura in care greseala nu este echivalenta cu colapsul ci mai degraba cu o oportunitate de invatare, oamenii nostri ne vor rasplati cu implicarea si creativitatea lor. 

 

Iar daca vei observa printre angajati spiritul liber al antreprenorului, hraneste-l si lasa-l sa se exprime. Nu iti vor fi angajati pana la pensie dar poate vei avea viitori parteneri de afaceri care iti cunosc foarte bine nevoile si cu care impreuna veti putea face lucruri extraordinare.

 

Ma opresc aici, desi lista ar putea continua. Am incercat sa scot in evidenta doar cateva din capcanele in care cadem singuri atunci cand ne gasim scuze ca sa nu facem inovatie. Daca doriti sa aflati mai multe despre cum puteti porni pe drumul inovatiei, ma puteti contacta la magda@ropotanconsulting.ro

 

Referinte:

The Global Innovation Index 2016 – cel mai amplu si credibil index publicat de WIPO, Cornell si INSEAD care masoara capacitatea de inovatie a diferitelor economii din lume

European Innovation Scoreboard 2016 – un barometru publicat de Comisia Europeana

CEE Corporate R&D Report 2016 – 10 tari, 400 de respondent publicat de Deloitte

Top 20 R&D Spenders 2005-2015 – un studiu publicat de Strategy&, divizie a PriceWaterhouseCoopers

Blog Claudiu Vrinceanu

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Search By Tags
Please reload

Archive
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square