September 10, 2018

Please reload

Recent Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Featured Posts

Managementul ambiguitatii - o competenta esentiala in business

November 6, 2016

Saptamana trecuta am fost invitata la un business breakfast la care au participat cativa manageri ai unor companii mari din Romania. Intalnirea si-a propus sa abordeze – intr-un cadru restrans si dintr-o perspectiva mai degraba filozofica – tema Schimbarii.

 

“Trecem prin schimbari” este deja un raspuns standard care vine dinspre mediul de business de fiecare data cand incercam sa luam pulsul unei organizatii sau al unui manager.

 

Cateva dintre intrebarile pertinente ridicate in discutie au fost “De ce? De ce toata lumea trece prin schimbari, parca intr-o goana din ce in ce mai nebuna? De unde aceasta presiune?”

 

Si pentru ca mi-am dat ragazul sa reflectez putin asupra acestor intrebari, voi impartasi cu voi 5 motive pe care le vad eu ca posibili declasatori ai schimbarii in business, altele decat “the usual suspects” cum ar fi progresul tehnologic, criza financiara, instabilitatea legislativa, politica, lipsa fortei de munca etc.:

 

Motivul 1 - Democratizarea expertizei

Internetul, accesul aproape nelimitat la informatii si educatie de calitate, dar si platformele de freelancing globale a facut posibil ca oricine care cunoaste engleza, are un calculator si chef de munca, sa poata castiga bani sau sa devina antreprenor. Tehnologia din ce in ce mai accesibla si rata crescuta de penetrare a smartphone-urilor face posibila conectarea continua la aceasta piata a freelancing-ului. Se estimeaza ca in 2020, 50% din piata muncii din SUA si UK va fi deservita de freelanceri. Expertiza nu mai este accesibila doar celor putini si cu bani. In permanenta aflam ca cineva, intr-un colt al lumii, poate face ce stii tu, mai repede, mai ieftin si poate chiar mai bine.

 

Motivul 2 – Economia start-upurilor

Finantarea startup-urilor a devenit o alternativa la instrumentele traditionale de investitii. Dobanzile aproape negative oferite de banci si randamentele mici ale plasamentelor pe bursa au impins investitorii sa-si asume din ce in ce mai mult riscul foarte mare al finantarii startup-urilor. Conform site-ului www.startupangels.com, la fiecare 60 de secunde, 95 de noi startup-uri sunt create undeva in lume. In acest context, competitia poate aparea astazi de unde nu te astepti si firme no-name pot castiga peste noapte sustinere financiara uriasa pentru a scala un business interesant.

 

Motivul 3 - Imparatia departamentelor

Ca raspuns la cresterea complexitatii unei afaceri, companiile s-au organizat in “castele” de competenta functionala, departamente, care functioneaza in propriile universuri. Fiecare are obiectivele sale de performanta, adesea nealiniate la nivel de organizatie. Sub presiunea target-urilor ele lanseaza proiecte de schimbare care rareori vizeaza clientul final, ci, mai degraba, propria nevoie de a-si dovedi utilitatea sau a-si usura munca. Din coliziunea mai multor astfel de intiative se naste haosul, oboseala si senzatia necontenita de lipsa de sens.

 

Motivul 4 - Actionarii invizibili

Astazi companiile sunt detinute de milioane de actionari care isi cumpara bucatele infime din companii pe bursa. Acestia sunt din toate colturile lumii si, de cele mai multe ori, au foarte putin contact cu realitatea business-ului respectiv. Nici nu mai vorbim despre legatura emotionala. La un simplu semnal negativ isi pot vinde actiunile si face altceva. Tot ceea ce ii intereseaza este maximizarea investitiei lor. Analistii produc rapoarte in baza carora piata reactioneaza, fie prin cresterea pretului actiunilor pe bursa, fie prin scaderea acestuia. Managerii sunt presati sa vina cu initiative si proiecte pe care sa le raporteze cat mai repede pietei pentru a pastra atractivitatea actiunilor pe bursa. Obiectivele managerilor sunt pe termen din ce in ce mai scurt pentru a demonstra rapid actionarilor capacitatea companiei de a le returna valoare.

 

Motivul 5 - Imaterializarea

La nivel social trecem printr-o schimbare fundamentala. Simbolurile traditionale ale statusului care au fost predominant legate de material (ce casa am, ce masina am, cu ce ma imbrac etc.) se transforma in lucruri intangible. Astazi “sunt cineva” daca stiu sa fac lucruri, daca ader la niste valori frumoase, daca cunosc sau sunt informat. Prin urmare, oamenii cauta branduri care sa le exprime personalitatea, sa le dea oportunitatea sa invete lucruri si care sa spuna lumii ceva despre ei. Internetul si viata intensa pe care o ducem in mediul online ne face sa cautam in permanenta experiente pe care sa le impartasim cu cei din jurul nostru. Pentru ca in online existi atata vreme cat ai ceva de spus. Intr-o lume in care este din ce in ce mai greu sa-ti pastrezi angajatii doar prin salariu si consumatorii doar prin functionalitate si utilitate, companiile cauta neconentit moduri de a ramane relevante.

 

--

Cu siguranta mai putem gasi si alte motive. Este redundant sa afirm ca schimbarea este aici sa stea. Ceea ce este mai important este sa invatam sa functionam in aceasta ambiguitate. Problemele in business astazi sunt arareori liniare, ci mai degraba hiper-complexe. Tocmai de aceea, multe companii, mari si mici, adopta filozofia Design Thinking ca o modalitate de adaptare la o astfel de lume.

 

In Design Thinking incercam sa rezolvam problemele intr-un mod practic, in echipe multidisciplinare si prin empatie, atat impreuna cu clientii, dar si cu toti cei care ating intr-un fel sau altul ecosistemul unei probleme. Invatam sa reformulam problemele din perspectiva clientului si sa cautam solutii creative, sa testam rapid, sa luam decizii fundamentate mai degraba calitativ si, astfel, sa fim mai agili si mai pragmatici. In acest mod, organizatiile invata sa se simta confortabile in ambiguitate, sa fie mai deschise la risc si experimentare, dar, mai ales, sa fie mai orientate catre oameni.

Un studiu facut de Design Institute arata ca acele companii care urmeaza gandirea Design Thinking le depasesc in performanta financiara cu 219% pe cele din indexul S&P.

Daca vrei sa stii mai multe despre cum poti sa performezi in ambiguitate, hai sa stam de vorba!

 

Referinte:

Fast Company - Here's why the freelancing work is on the rise

Design Institute

 


Nov 06, 2016

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Search By Tags
Please reload

Archive
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square