September 10, 2018

Please reload

Recent Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Featured Posts

Ce este Design Thinking si ce cauta in HR?

November 17, 2017

#articol scris pentru revista HR Manager

 

 

In raportul sau “2017 Human Capital Trends”, compania de consultanta Deloitte ne vorbea despre o “noua” competenta pe care oamenii de resurse umane trebuie sa si-o insuseasca pentru a-si ajuta organizatiile sa ramane relevante intr-o lume in care forta de munca, locul de munca si chiar munca in sine se transforma radical: Design Thinking.

 

Design Thinking este o filozofie de management, insotita de o metodologie, care ajuta organizatiile sa rezolve probleme de business complexe, ambigue si sa inoveze.

 

Design Thinking isi are originile intr-o miscare numita Design Methods Movement aparuta dupa al Doilea Razboi Mondial care si-a propus sa fundamenteze designul ca stiinta. Oamenii din spatele acestei mișcari erau convinși ca o știinta a designului va duce la progres in societate. Eforturile lor au fost continuate de-a lungul anilor de alti oameni din mediul academic, și ulterior, și din business, oameni care au înțeles că modul în care gândesc designerii poate aduce valoare în multe alte domenii decât design-ul industrial.

 

AG Lafley, CEOul P&G care a transformat compania în anii 2000, în cartea sa „The Game Changer” spunea despre școlile de design că „se remarcă prin cultivarea gândirii abductive, cea care ne îndrumă spre găsirea de posibilități, în contrast cu școlile tradiționale de business care ne învață să gândim inductiv (în baza lucurilor pe care le putem observa) și deductiv (prin logică și analiză, de obicei bazată pe ceva ce s-a întâmplat)”. Dl. Lafley consideră că „acest nou tip de gândire (n.r. în business) ne ajută să punem sub semnul întrebării propriile percepții despre constrângeri și ne invită mai degrabă să construim pe ideile noi, decăt să le descurajăm”.

 

Prin observarea atenta a nevoilor si vietii oamenilor, prin co-creatie cu ei si cu toti cei afectati de creatia sa, prin multidisciplinaritate si experimentare rapida, designerii reusesc sa rezolve probleme ambigue si sa gaseasca solutii pragmatice si inovatoare. O astfel de gandire este absolut necesara intr-o lume de business in care lucrurile se schimba cu repeziciune si in care mai toate problemele devin complexe si ambigue. Designerii sunt cei care s-au confruntat cu ambiguitatea dintotdeauna si prin urmare au invatat sa o iubeasca si sa lucreze cu ea.

 

Asa se face ca tot mai multe organizatii din toata lumea au incercat sa aduca in business modul de gandire al designerilor. IBM, Coca Cola, P&G, SAP, GE, Opera din San Francisco dar si Politia din Olanda sunt doar cateva exemple de organizatii care au introdus Design Thinking in strategia lor.

 

Design Institute din Statele Unite publica anual indexul Design Value care masoara performanta financiara a companiilor care au imbratisat gandirea design thinking. Conform rezultatelor publicate in 2016, aceste companii au obtinut performante financiare mai mari cu 211% fata de cele din indexul Standard&Poor.

 

Financial Times publica recent o opinie despre necesitatea insusirii Design Thinking de catre orice absolvent de MBA. De fapt, toate marile universitati din lume au inclus design thinking in programa lor de studiu, fie ca vorbim de scoli de business, de medicina, muzica sau chiar de gastronomie.

 

Nu este de mirare asadar ca si HR-ul este invitat sa invete aceasta filozofie si competenta de business. Cum sa recrutezi pe o piata a muncii hiper-competitiva si in care aproape totul a devenit media? Cum sa creezi procese de evaluare a performantei care sa aiba sens atat pentru angajat cat si pentru companie, intr-un mediu de business in care prioritatile se schimba constant si in care munca este din ce in ce mai interconectata intre oameni, functiuni si regiuni geografice? Cum sa schimbi cultura organizatiei intr-una orientata catre inovatie si agilitate? Cum sa oferi “employee experience”? Acestea sunt doar cateva dintre provocarile la care se poate lucra cu Design Thinking.

 

Avem companii in Romania care au adoptat design thinking in HR?

Da! Si vedem un interes crescut venit dinspre HR. In prezent noi derulam proiecte de consultanta pentru departamentele de resurse umane ale unor companii multinationale din Romania. Sunt companii care au ales sa lucreze la experienta de recrutare a candidatilor, la procesul de evaluare a performantelor sau procesul de onboarding. Avem si cereri venite dinspre echipele de management care vad design thinking ca un posibil instrument de schimbare de cultura organizationala catre una centrata pe

 

nevoile clientilor, pe colaborare interdepartamentala si agilitate. Iar mai nou primim solicitari sa ajutam companiile sa infiinteze echipe sau celule interne de inovatie care functioneaza ca si catalizatori interni de schimbare si pe care le insotim in drumul lor catre adoptarea gandirii design thinking de catre organizatie.

 

Cine poate fi Design Thinker?

Design Thinker poate fi oricine imbratiseaza filozofia Design Thinking. Dincolo de metodologie si instrumente, Design Thinking este un mod de gandire si poate chiar un mod de viata. Atunci cand faci lucrurile pragmatic, cand empatizezi cu adevarat cu oamenii pentru care lucrezi, cand iti dai timp sa ii cunosti personal si sa te imersezi in viata lor de zi cu zi, cand reformulezi problemele din perspectiva lor si nu a ta, atunci cand aduni oameni din mai multe discipline pentru a rezolva probleme, cand testezi ideile rapid direct cu clientii tai si nu pretinzi ca ai toate raspunsurile, esti un Design Thinker.

 

Iar pentru cei care doresc sa invete mai multe despre metodologia si instrumentele Design Thinking exista azi nenumarate cursuri si carti din care ne putem inspira. In grup, cele mai bune rezultate se obtin atunci cand procesul este facilitat de catre cineva care nu este si implicat in procesul de creatie. Exista de asemenea si cursuri care pregatesc facilitatori de Design Thinking.

 

Cum aducem Design Thinking in HR?

Design Thinking mai intai de toate trebuie experimentat. Prin urmare este preferabil sa introducem Design Thinking prin lucrul efectiv pe o problema de business reala. In felul acesta echipa invata sa lucreze intr-un mod nou, rezolva o problema importanta pentru organizatie si obtine un prim succes cu design thinking pe care il poate da ca referinta mai departe in organizatie.

 

Abordarea pe care noi o recomandam departamentelor de resurse umane este mai degraba una de schimbare de mentalitate, urmata apoi de o insusire a instrumentelor de design thinking. Incepem prin a ajuta echipele de resurse umane sa inteleaga contextul global si fortele macro care afecteaza modul in care oamenii percep si abordeaza munca. De exemplu vorbim despre urbanizare, migratie, demografie, tehnologie, freelancing, micro-working si despre modul diferit in care oameni isi creaza astazi propriile stiluri de viata si identitati. Studiem modele de organizatii emergente dar si modele de culturi care inoveaza constant. Identificam acele competente noi de care compania are nevoie pentru a ramane relevante in viitor, atat in resurse umane cat si in leadership in general. Ne inspiram apoi din business si studiem modul in care brandurile reusesc sa ramana relevante pentru clientii lor prin observarea atenta a acestor realitati. Exploram nevoia de “experienta” si de ce oamenii astazi si-au mutat asteptarile dincolo de functional si de utilitate. Empatizam cu noul om, noul consumator, noul cetatean, noul angajat. Pentru ca astazi, oamenii nu mai doresc sa traiasca in disonanta si se asteapta ca viata lor de angajat sa fie aliniata cu toate celelalte roluri pe care le au in viata.

 

Abia apoi introducem design thinking ca metodologie de redesign a proceselor de HR si de creare de servicii si experiente autentice, centrate pe om. Un proces bun de Design Thinking integrează nevoile oamenilor, oportunitățile date de schimbări sociale/economice/tehnologice, precum și nevoile business-ului. Astfel, HR-ul poate deveni un facilitator al schimbarii in organizatie si un partener real in construirea viitorului unei companii.

 

Organizatiile au nevoie din ce in ce mai mult de arhitecti de experiente umane. Pentru ca astazi succesul in business vine atunci cand relatiile dintre clienti-companii dar si angajat-angajator sunt fundamentate pe experiente pozitive, autentice si mutual benefice. Design Thinking este una din caile testate catre astfel de experiente, care a dat rezultate si care ajuta organizatiile sa ramana aproape de nevoile adevarate ale oamenilor.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Search By Tags
Please reload

Archive
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square